DIY - Robot Antenne

Introductie

Bij dit project bouw je een kartonnen robot met een knipperende LED-Antenne en gebruik je Scratch om een robot te maken die piept. 

Hier is een voorbeeld van een kartonnen robot:

Wat heb je nodig?

Hardware

Software

Je hebt de nieuwste versie van Rasbian nodig, welke de volgenden software pakketten al bevat:

  • Scratch 2 met GPIO ondersteuning

Als je een oudere versie van Raspbian gebruikt, open dan een terminalvenster en typ de volgende opdrachten om Scratch 2 te installeren: 

Opmerking: Scratch 2 werkt alleen op de Raspberry Pi 2 en 3; het werkt niet op eerdere modellen of op de Raspberry Pi Zero.

Extra middelen:

  • Kartonnen tube
  • Een blad A4 papier
  • Scherp potlood
  • Pennen, krijtjes en andere decoreer materialen
  • Lijm of tape
  • Modeleer klei
  • Schaar

Maak een Antenne

Laten we hands-on gaan met elektronica! 

Je eerste stap zal zijn om je light-emitting diode (LED) aan te sluiten op enkele jumperdraden en een resistor

  • Allereerst, Kijk naar je LED. Deze heeft een kort en lang beentje

  • Plaats een jumper wire aan het uiteinde van het lange been
  • Steek de resistor in het andere uiteinde van dezelfde jumperwire. Het maakt niet uit in welke richting hij gaat.
  • Plaats nog een jumperwie aan het andere eind van de resistor
  • Pak nog een jumperwire en plaats deze aan het korte been van het LEDje

Uiteindelijk zal het er ongeveer zo uitzien:

Antenne verbinden
Laten we nu de antenne aan de Raspberry pi verbinden om een Circuit te maken. 

  • Verzeker je ervan dat de Raspberry Pi uit staat
  • Plaats je Raspberry Pi zo voor dat het er op dezelfde manier uit ziet als het voorbeeld diagram hier beneden
  • Kijk naar de pinnetjes die uitsteken op de bovenkant van uw Raspberry Pi, Deze pinnen laten je Raspberry Pi communiceren met de rest van de buiten wereld
  • Pak het jumper draadje dat is verbonden met de resistor en plug hem op de pin met de naam 3V3 op het diagram. Deze pin geeft energie aan de LED, je kan het zien als een ledje connecten aan de positieve kant van een batterij.
  • Pak het jumper draadje dat verbonden is met het korte beentje van de LED en plug hem op de pin genaamd GND op het diagram. Deze pin aardt de LED.
Wanneer je beide draden hebt verbonden, heb je een circuit.

Zet je Raspberry Pi aan en je LED moet aan gaan. Als dat niet het geval is, controleer je of de jumperdraden op de juiste pinnen zijn aangesloten door het bovenstaande schema te controleren.

Maak de antenne knipperend met code

Nu je een antenne hebt die licht geeft, laten we een programma gaan schrijven om de LED opdrachten te geven wanneer aan/uit te gaan.

  • Sluit de Raspberry Pi af en verwijder de voedings kabel

  • Verplaats de jumperwire welke met de resistor is verbonden van de 3V3 pin naar de pin genaamd 17 in het onderstaande diagram:

Pin 17 is verschillende van de 3V3: Je kunt deze pin programmeren zodat hij schakelt tussen aan en uit.

  • Zet uw Raspberry Pi aan en wacht tot deze Boot
  • Open Sratch 2 door op het menu te klikken en dan programming, gevolgd door Scratch2

  • Rechter klik op de Scratch kat en kies verwijder van het menu 
  • Klik op de button voor een nieuwe sprite en kies een robot uit de fantasiemap, of als je liever een andere hebt kun je je eigen robot tekenen!
  • Klik op evenementen, en sleep het "wanneer space toets is ingedrukt" blok naar het Scripts gebied
  • Klik op geluid, sleep de "speel geluid af" block in het scripts gebied en verbind het met het voorgaande block 
  • voeg een geluid aan je robot toe, We hebben gekozen van de computer beebs uit de elektronische categorie
  • Ga terug naar de Scripts categorie. Klik op drop-down  in je "play sound" block en selecteer het geluid dat je zojuist hebt toegevoegd
  • Test je programma alvast een keer door het indrukken van de space key. de robot moet hier op reageren met een geluidje
  • Sla je bestand op door op File te klikken en dan Save Projet, en noem het project "robot.sb2"


Laten we nu beginnen met het programmeren van het knipperen van de LED

  • Schakel de GPIO extensie in. Dit geeft je extra blokken voor het programmeren van de LED
  • Selecteer "More blocks" en sleep ze naar deze block aan het einde van je script: 
  • Met dit block kun je een GPIO-Pin specificeren en of deze op [output high] of Off [Output Low] staat.
  • Typ "17" in de cirkel om de pin 17 te specificeren, en laat de dropdown op "High". Deze block zal je LED laten aan gaan
  • Voeg een block toe "Wait 1 secs" van het control tab
  • Voeg nu nog een "Set GPIO" blockt toe, maar zet deze keer de GPIO pin 17 naar "Low"
  • Test je programma door op de space key te drukken. Je zal nu zien dat de LED 1 seconden aan dan weer uit, en de robot zal bliepen.

Maak een kartonnen robot

Laten we nu een kartonnen robot maken om de antenne weer te geven die je hebt gemaakt.

  • Pak een vel A4 papier, teken of print hier je eigen robot design op. Het hoeft geen menselijke robot te zijn - Het kan ook een auto of zelfs een dier zijn! Verzeker je er van dat de robot wel een antenne heeft
  • Kleur de robot in en knip hem voorzichtig en netjes uit
  • Wikkel de robot om de kartonnen tube heen

  • Lijm of tape de robot op de juiste plek
  • Steek wat modeleer klei achter de robots antenne binnen in de kartonnen tube

  • Duw een potlood door de antenne om een gaatje te maken in de kartonnen tube

  • Verwijder de modeleer klei
  • Plaats je circuit van jumper wires, LED en resistor binnenin de kartonnen tube. Duw het LEDje door het gaatje in de tube om zo de robot's antenne te maken
Geef je robot een naam en verwelkom hem in onze wereld! 
Search engine powered by ElasticSuite